You should keep it to yourself.


Lowood.

Jag borde plugga och göra nyttiga saker nu, men det misslyckades jag tydligen rätt rejält med, men whatever. Deteh löser sig. Hoppas jag.

Jag såg på H:r Landshövding igår, när det gick på den stolta public service-kanalen SVT1, och det blev ännu en bekräftelse. En bekräftelse för det faktum jag, och säkert många andra, insett. Nämligen att tv sällan blir bättre än SVT. För det är den enda kanalen som kan få fram de där riktigt starka känslorna hos mig (kanske inte just så mycket känslor i H:r Landshövding dock). Den enda kanalen som kan få fram riktigt snygga bilder, som får ligga kvar ett tag, samtidigt som en av mina favoritartister får spela i bakgrunden. Jag såg på Tonårsliv innan filmen, och jag var nära att bryta ihop för att det var så jävla bra, tv blir liksom aldrig bättre.

Som exempel kan jag ta en scen ur Tonårsliv där en av tjejerna som vi får följa sitter vid sitt köksbord med sin pappa som hon i stort sett aldrig träffar. De diskuterar att han borde sluta dricka, och det är bara de två som får prata. Ingen blond TV4-flicka med småländsk brytning som ska hoppa in och försöka framana någon form av känslosvall. Det är bara dem två där vid köksbordet. Vi får se alla långa pauser dem emellan och vi får se varje liten trevande mening. Det blir så mänskligt och så jävla bra. Sedan klipps det. Till vyer av Stockholm med kornig bildkvalité och gatlyktor som fladdrar förbi och tysta betongklossar i kvarteren, allting till tonerna av Markus Krunegård. Det är så snyggt, så starkt och såså bra. Om ni inte har följt Tonårsliv så borde ni börja titta på det snarast. SVT må göra de sämsta dramaserierna ever, men dokumentärer det kan de allt göra.

En annan sak SVT är bäst på är kulturprogram, Hype och Kobra är de bästa tv-programmen out there. All kärlek åt SVT.

Kommentarer
Postat av: Oskar

Hatar att vara den (vilket jag ju är), men om SVT är så bra (vilket det ofta är) så borde det överleva utan obligatorisk betalning. Just sayin'. För att vara lite roligare: det är alltid kul när du skriver längre inlägg (som nu), jag har lite svårt att triggas och relatera av respektive till endast en bild och några få ord!

2009-05-05 @ 11:23:49
URL: http://lindbom.blogg.se/
Postat av: Pelle

Om du inte tänker betala så får du inte titta, vice versa. Det är väl inte svårare än så, Oskar? =D

2009-05-05 @ 14:15:25
Postat av: Oskar

Exakt, det är den principen som borde gälla. Nu är det mot lagen att inte betala om man har en tv, så nu ligger det ju inte till så.

2009-05-05 @ 16:39:24
URL: http://lindbom.blogg.se/
Postat av: Pelle

Du har väl inte en TV om du inte tittar på den? Det är bara dem med aktiva TV-mottagare som behöver betala.

2009-05-05 @ 17:23:27
Postat av: Oskar

Vad är det som säger att man mst kolla på SVT bara för att man har en tv? Vi har gudskelov lämnat den tiden bakom oss när ettan och tvåan var de enda tillåtna kanalerna. Man borde snarare få välja om man vill abonnera på SVT, och betalar man inte får man inte titta. Helt enkelt.

2009-05-05 @ 20:12:16
URL: http://lindbom.blogg.se/
Postat av: Kristin

all makt åt tengil, all kärlek åt SVT. kanske speciellt wild kids.

2009-05-05 @ 21:19:56
URL: http://sjuttonelva.blogspot.com
Postat av: Pelle

Det är sant Oskar, men när du betalar TV-licens betalar du för radio och UR också. De stackars kunskapstörstande barnen genom UR kan knappast betala den avgiften, då måste någon göra det. Och du lyssnar ju på radio, antar att det blir en del P1, P2 och P3?

2009-05-05 @ 23:24:35
Postat av: Rudan

SVT har dock inte Jean-Claude Van Damme filmer från 23.00 til 03.30



Beat that SVT

2009-05-07 @ 17:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0