Jump in the pool.


Friendly Fires efter att ha besökt bildslaktaren.

Jag har börjat fotografera lite med Tobbes gamla systemkamera. Den är rätt sliten, märket är för mig okänt och objektivet har en liten buckla. Jag gillar den dock, för jag tar bara fram den när jag känner att tillfället är värt att förevigas och av mig minnas. Det blir ett mer sparsmakat fotograferande än den digitala motsvarigheten. Ett mer selektivt tänkande. Jag känner på något sätt att jag måste göra kameran rättvisa och inget får fottas i onödan. Jag hoppas att rullen som framställs någon gång i framtiden blir en enda kavalkad av små minnesbubblor. Det är väl det bilder är till för, men det känns ofta som att den ständiga strömmen av oredigerade och smaklösa bilder (som kan ses på bilddagboken innan man loggar in) dödar bildernas själ. När jag tittar på foton från min barndom så finns det så mycket där. Det är något med skärpan och faktumet att personen bakom kameran känner till bildens dyrbarhet. Inte ett litet fragment av rullen får slösas bort så det gäller att göra bilden bra. Kameran ligger i min väska och den väger rätt mycket, men det är det värt.

Kommentarer
Postat av: Oskar

Låter fint!

2009-04-28 @ 19:48:37
URL: http://lindbom.blogg.se/
Postat av: a.

jag saknar de vanliga kamerorna. jag har en jättefin, där man kan välja mellan tre olika bildstorlekar. bilderna jag tagit med den är inte så bra, men det är mysiga. man har dem i handen liksom.



jag försöker hålla mig borta från bdb nuförtiden.

och facebook. för facebook är värre. jag önskar att alla bilder någonsin tagna på mig och upplagda där skulle dö. försvinna. eller något. tsss. jag vet inte.

på facebook är man dock fast tills man själv dör.



eh. ja.

jag läser din blogg, förresten.

2009-04-29 @ 01:49:52
URL: http://prokaryote.blogg.se/
Postat av: isabella

haha jag skulle kunna säga emot dig på varenda åsikt i det här inlägget.



lite skit rensar själen, fritt fram för alla att hata mig.

2009-04-30 @ 18:03:01
Postat av: Rudan

Är inte en oredigerad bild den enda sanna bilden av ett minne?



Våga säga nej till photoshop!

2009-05-01 @ 20:34:38
Postat av: Pelle

Rudan <3

2009-05-02 @ 17:06:38
Postat av: Martin

Andreas, du förstod mig inte alls. Jag menade att det blir en sån massproduktion av bilder att känslan försvinner. Photoshop skiter jag i totalt. Jag pratade mer i att värdet i bilderna som togs in the old days var så mycket större och dagens ickevärde på bilder gör att ingen tanke läggs bakom fotograferingen. Bella däremot har förstått men har en helt annan uppfattning, en form av motreaktion. Vilket ju är helt lugnt haha. Pelle är bara lost. Oskar är snäll och Amanda är mycket välkommen att läsa!

2009-05-02 @ 20:38:21
URL: http://litesomengud.blogg.se/
Postat av: Pelle

Martin <3

2009-05-04 @ 00:21:05
Postat av: Kristin

håller helt med dig, och håller helt med pelles senaste kommentar.

2009-05-04 @ 14:12:02
URL: http://sjuttonelva.blogspot.com
Postat av: Pelle

Fast det Andreas åsyftade var väl att du hade besökt "bildslaktaren" och han ankrade inte vid huruvida bilder tas idag? (Lam diskussion kanske? =D)

2009-05-04 @ 17:07:26
Postat av: Martin

Nej, det tror jag inte, bilden och inlägget är separerade och något motsägelsefulla! Han syftade på "...den ständiga strömmen av oredigerade bilder...". Men ja! Lam diskussion hehe.

2009-05-04 @ 18:17:30
URL: http://litesomengud.blogg.se/
Postat av: Anonym

Pelle <3



Martin, nu slog du huvudet på spiken. Och jag råkar älska diskussioner i bloggar!

2009-05-04 @ 23:19:29
Postat av: Rudan

Pelle <3



Martin, nu slog du allt huvudet på spiken. Och jag råkar älska diskussioner på bloggar

2009-05-04 @ 23:21:23
Postat av: Rudan

Pelle <3



Martiño min vän, där slog du allt huvudet på spiken. Och jag råkar älska blogdiskussioner



Over and out

2009-05-04 @ 23:39:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0